Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Komisje MRBRD spotkanie - luty 2025

Utworzono: r.

W ramach funkcjonowania Mazowieckiej Rady BRD działają trzy komisje: Legislacyjna i uczestników ruchu drogowego; Inżynierii i nadzoru nad ruchem; Promocji i Edukacji. Uczestnicy ww. Komisji obradowali na posiedzeniach w dniu 20 lutego 2025 roku. Generalnie omówiono stopień realizacji Mazowieckiego Programu Poprawy Bezpieczeństwa 2023-2030 ,,Mazowieckie drogi bez ofiar”. Zaplanowane cele ilościowe w postaci obniżenia liczby ofiar zostały generalnie osiągnięte z wyjątkiem liczby ciężko rannych. Dla wszystkich członków Komisji ta informacja stanowiła źródło do zintensyfikowania prowadzonych aktywności. Jednym z nich jest m.in. inicjatywa lokalizacji na drogach wojewódzkich odcinkowych pomiarów prędkości. Zgodnie stwierdzono, że podstawą skutecznych działań na rzecz poprawy BRD jest dobra diagnoza sytuacji. Ta z kolei powinna być oparta na kompletnej, rzetelnej i aktualnej informacji połączonej z jej analizą i transferem do organów podejmujących decyzje. Stwierdzono podczas obrad, że w wielu przypadkach takiej informacji brakuje albo stopień jej rozproszenia utrudnia lub wręcz uniemożliwia adekwatną do sytuacji diagnozę poprzedzającą działania. Członkowie Komisji legislacji przyjęli do wiadomości potrzebę istotnej reformy systemu uzyskiwania uprawnień, w szczególności w zakresie kart rowerowych oraz praw jazdy. Przestarzałe normy prawne regulujące proces uzyskiwania kart rowerowych wymagają wprost natychmiastowych działań, a programy szkolenia kandydatów na kierowców praktycznie są zredukowane do potrzeb wynikających z treści pytań egzaminacyjnych. W obszarze drogownictwa zwrócono uwagę na nieskuteczność kontroli funkcjonujących projektów organizacji ruchu oraz rekomendowano efektywniejszą współpracę pomiędzy organami zarządzającymi ruchem. Ten punkt odnoszono w szczególności do służb kolejowych. Realizację skutecznego nadzoru nad ruchem członkowie komisji upatrują w rozwoju różnych form automatycznego działania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Członkowie Komisji edukacji stwierdzili konieczność wdrażania edukacji wieloetapowej opartej na kaskadowej koncepcji realizacji celów dydaktycznych. Tu niewątpliwą pomocą służy uruchomiony Portal ,,Bezpieczne Mazowsze” dostępny na stronie www.bezpiecznemazowsze.mazovia.pl Stwierdzono, iż stworzone w ostatnich latach przepisy dotyczące m.in. UTO, UWR, hulajnóg elektrycznych oraz pierwszeństwa pieszych wchodzących na przejścia wymagają ujednoznacznienia i uproszczenia. Koncepcję poprawy BRD i związanych z nią wydatków zgodnie postanowiono zestawiać z kosztami wypadków drogowych. Zgodnie z aktualnymi danymi koszt ofiary śmiertelnej to ponad 2,5 miliona złotych, a koszt ciężko rannej przekracza 4,2 mln. Województwo Mazowieckie w tej dziedzinie ma niestety największy udział ponosząc – 15% kosztów całkowitych zdarzeń drogowych w kraju. Interesującą inicjatywą podsumowującą prace Komisji jest wola utworzenia kolejnej komisji dedykowanej problematyce ,,bezpieczeństwa eksploatacyjnego” pojazdów. Jest to zdaniem większości uczestników zagadnienie wymagające adekwatnych do stopnia rozwoju techniki samochodowej działań. Wszystkie z poruszonych zagadnień zostaną podjęte przez Członków Mazowieckiej Rady BRD na posiedzeniu, które odbędzie się 21 marca 2025 roku.

Grupa osób na zebraniu w sali konferencyjnej MRBRD 3

MRBRD 2 MRBRD 4